Het 'echte' leven is begonnen

Maandag 10 september
Nou, daar is ie dan, het 'echte, normale' leven. Al is het leven niet zo normaal hier. De colleges zijn vaak maar 50 minuten, net als op de middelbare school. En meer als de helft van de tijd zit ik niet in een collegezaal maar in een klaslokaal. Met van die tafeltjes waar je net niets op kan doen die vast zitten aan je stoel. Verder heb ik niets te klagen!
Ik begon vandaag pas om 12 uur met een college Agri-food and sustainable development goals, heb ik eindelijk het lokaal gevonden, komt de leraar niet opdagen. Dus na een kwartier ging iedereen ervandoor en had ik ook niet zo'n zin meer om te wachten. Om 13 uur had ik Irish for beginners. Daar kwam ik Jonny tegen, een Engelse jongen die ik al wel een beetje kende, en ik ontmoette een Duits meisje Marijke. Ik was best wel bang voor het vak, omdat ik echt geen woord begrijp van Iers (Gaelic Iers dan wel te verstaan). Maar gelukkig ben ik niet de enige en gaat het allemaal op een redelijk langzaam tempo. Of nou ja, dat ging het vandaag. We leerden hoe je Hallo moet zeggen, en hoe je daar dan op reageert.

'Dia Dhuit.' 'Dia is Muire Dhuit.'

En dan nu de uitspraak:
'Dia dghuit.' 'Dias miere dghuit.'

De dgh is een soort keelklank die lijkt op een g, maar het niet helemaal is. Het vertaalt trouwens letterlijk naar 'God to you' 'God and Mary to you'. Ik leerde ook dat Iers maar 21 letters heeft en dat het daarom allemaal zo raar is. Ze hebben bijvoorbeeld geen v en daarom wordt mh uitgesproken als een v. (Vraag me in vredesnaam niet waarom)

Dat was het enige. In 50 minuten heb ik geleerd hoe je hallo zegt. Wat een niveau! Ik ben er wel blij mee eigenlijk.
Toen had ik een gat tot 18. Ik heb in de kantine gegeten met andere exchange studenten, en om 18 uur was het tijd voor War: Antiquity to present. Deze groep was al iets groter. Het was een echt typisch introductiecollege waarin ze allemaal vragen stellen die je de komende tijd ook leert stellen, maar die we nooit zullen beantwoorden, omdat geschiedenis zo'n vaag vak is xd. Hier ontmoette ik een meisje Dadi (volgens mij) uit Ierland! Dit was eigenlijk mijn eerste echte gesprek met iemand uit Ierland xd.
Helaas duurde dit college wel 1 uur en 50 minuten en was ik dus pas om 20 uur klaar. Snel naar huis om te eten, Hollands Next Topmodel kijken en dan slapen.

Dinsdag 11 september
Vandaag moest ik al om 10 uur beginnen, mijn vroegste dag van de week. (Wat een luxe) Ik begon met Nazi Germany, waar een heel praatje gehouden werd over hoe de Nazi's eigenlijk zo groot geworden waren. Meteen daarna had ik een werkcollege, wat hier schijnbaar eerder een verlenging van het hoorcollege is. Daar begon de docent opeens te zeuren over dat we een presentatie moeten geven en moesten we hoppa! een onderwerp kiezen. Ik had echt geen idee wat er aan de hand was, dus koos ik een onderwerp wat pas in week 10 aan de orde komt (ergens eind november). Normaal zou ik het eerste onderwerp gekozen hebben om er meteen vanaf te zijn, maar ik heb echt geen idee wat nou precies de bedoeling is. Dus nog even de kat uit de boom kijken :p
Voor de mensen die nu denken: vraag het dan! Dat heb ik gedaan, maar hij zei dat ik maar even moest wachten tot volgende week, als de echte docent er is. Prima.

Om 13 uur was ik weer klaar, en had ik weer een gat tot 18 uur. Ik had al bedacht dat dinsdag mijn zwemdag zou zijn, want, nog iets wat compleet anders is dan thuis, ze hebben hier een Olympisch zwembad op de campus! En om je een beeld te geven van de grootte van de campus, het gebouw waar het zwembad in zit, valt niet op. Bovendien zijn er verschillende rugby, voetbal, gaelic football, frisbee en hurlingvelden rondom de campus. Kortom, het is echt huge! Wacht, hier een kaart :)
Het zwembad zit in gebouw 64 denk ik (D4). In 34 zit de bibliotheek, 41 is het Newman gebouw, 51 is de kantine en de Global Lounge

Na het zwemmen had ik nog 2 uur en ben ik dus maar begonnen met bloggen :p Vanavond heb ik History of Science (weer tot 20 uur :( ), maar morgen heb ik een rustig dagje van 13 tot 15.
Nog even een foto van het zwembad :p Hier heb ik gewoon in gelegen! 9 banen, 50 meter! Oh en we moeten een badmuts op, dus die heb ik nu ook. Fleur, Isabelle en Manon, kijk maar uit als ik terug kom, ik zwem jullie allemaal voorbij! 


Als ik had geweten hoe het moest, had ik nu dag gezegd in het Iers, maar helaas.. Dus dan maar zo:
Doeii!!

Reacties

  1. Doei...hihi Leuk om die avonturen op school te lezen. Nog ff en dan spreek je gewoon Iers...cool!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten