Keuzestress

Dia Dhaoibh!

Dinsdag 11 september

Ja, ik hoor je denken: hé, die is al geweest, gaat het allemaal wel goed?
Ik dacht dat het allemaal wel niet zo spectaculair zou zijn, en dat ik dus wel door kon gaan naar de volgende dag. Niet dus xd. Ik stond te wachten bij het lokaal voor History of Science, kom ik daar Joey tegen. Ik wist al dat hij het vak ook volgde, dus zo'n grote verrassing was dat niet. Staan we gezellig Nederlands te praten, komt er een meisje naar ons toelopen. Ik begroette haar gewoon, want ze leek een beetje verdwaald (niet dat ik de weg weet xd). Vraagt ze doodleuk of wij hier ook zijn voor het geschiedenisvak. IN HET NEDERLANDS. Hoedan. Naja, dus wij praten en er komen langzamerhand meer mensen bijstaan, dus gaan we op een gegeven moment over op Engels, is wel zo aardig. Dan komt op een gegeven moment de hamvraag, waar komt iedereen vandaan. Staat er ook gewoon een meisje uit Groningen tussen! Geniaal.
Uiteindelijk zat ik naast een meisje uit Italië, kan me niet meer herinneren hoe ze heet :p En man, wat voelde ik me goed toen ik dingen te horen kreeg waar ik iets van wist. Alles kwam ook langzaamaan steeds meer bovendrijven, Popper, Kuhn, falsifieerbaarheid en al die shit. Nu is de enige moeilijkheid dat ik het moet zien vanuit het oogpunt van een historicus en niet vanuit dat van een wetenschapper.
Maar dat gaan we zien.
Dit is trouwens zo ontzettend handig. In the Newman building, kan je gewoon de lijntjes volgen naar het goede lokaal!
Het is namelijk echt huge. Ik wilde in de 10 minuten pauze tijdens History of Science even naar de wc. Nou, dat doe ik niet meer. Dit gebouw is erger dan de VU en dat zegt denk ik genoeg. Ik ben de volle 10 minuten op zoek geweest naar een wc en kwam daardoor te laat binnen. Whoops.

Woensdag 12 september

Ik hoefde vandaag pas om 13 uur op de campus te zijn en het was prachtig mooi weer, dus besloot ik eerst eindelijk eens mijn koffer echt uit te pakken. Ik denk dat ik het nog een beetje ontkende dat ik hier langer zou blijven, maar nu was het wel echt tijd.
Kijk, eindelijk een foto van mijn super onpraktische fiets! Geen standaard, geen handig slot, geen werkende spatborden :p Maar verder fietst 'ie prima! Los van het feit dat er volgens mij geen 3e versnelling is ofzo. Gelukkig zitten er nog 5 andere versnellingen op.
Ohja, en ik kan niet goed omgaan met een fiets waar het smeer niet beschermd wordt. Er zit al smeer op mijn broek en jas, gelukkig nog niet zo veel, maar ik weet zeker dat het meer gaat worden xd. Ach, dat zijn dan weer dingen die ik achter kan laten zodat ik meer ruimte in m'n koffer heb :p
Daarna pakte ik mijn fiets en besloot ik langs de busstop te fietsen en helemaal naar de campus te gaan. 45 minuten, een hoop gerace naar beneden en geklim heuvelopwaards later kwam ik eindelijk aan op de campus. Ik was echt net het terrein op gefietst, toen ik opeens alle hubbeltjes in de weg voelde. Jahoor, een achterband zo plat als een dubbeltje. Dus meteen maar even bij de bike shop langsgegaan (ja, wat ze hier allemaal wel niet op de campus hebben, niet normaal. Het wordt ook wel een compleet dorp genoemd). Eigenlijk was het een geluk bij een ongeluk, want ik wilde ook mijn zadel hoger laten zetten en ik moest nog een achterlicht. Dat ook meteen allemaal maar even geregeld.
Toen had ik Irish for Beginners, en leerde ik hoe je meerdere mensen tegelijk aan moet spreken, dus daarom begin ik deze post niet met Dia Dhuit, maar met Dia Dhaoibh (spreek uit als: dia guif (wel geen ui dan, maar een engelse uí, die dan weer lijkt op de franse oui)). Ik heb het ook allemaal niet bedacht dit xd
Ik leerde ook hoe je moet zeggen hoe je heet: is mise Marit of Marit is ainm dom (spreek uit als: ish misha Marit of Marit ish aannum dome). Het eerste is Ik ben Marit en het tweede is Marit is mijn naam.
En dan misschien het allerbelangrijkste: Irish is NIET Gaelic. Whoops. Gaelic is de overkoepelende naam voor Iers, Schots, Welsh en Bretons. Als je specifiek Iers bedoelt, zeg je Gaeilge (spreek uit als: Guaílgue). Dat dus.

Om 14 uur zou ik Agri-food and sustainable development goals hebben, maar de leraar kwam weer niet opdagen. Dus ik een mail gestuurd, kreeg ik niet lang daarna dat het vak niet meer gegeven wordt en ik me er helemaal voor had moeten kunnen aanmelden. Helaas pindaboter, maar nu moest ik dus iets anders kiezen. En wat dan?
Ik heb denk ik alle vakken wel gezien en getwijfeld over Engels, Frans en Wiskunde. Uiteindelijk vond ik een leuk vak voor wiskunde, maar daar had je voorkennis voor nodig, dus ik dacht: ik zoek even op wat voor voorkennis dan precies. Vond ik niet dat vak, maar Zero waste circular economy, en dat is natuurlijk veel leuker! Dus heb me meteen daarvoor aangemeld.

Toen wachten tot 18 uur, want ik had afgesproken met Cindy (had echt nog geen idee wie het was, maar dat is nu best normaal, afspreken met mensen die je nog niet kent) om Body Balance te gaan doen. Dat is een soort yoga/tai chi/pilates door elkaar, en het was echt heel leuk! Soms voelde ik me net een avatar xd
Ik ga nu wel steeds meer twijfelen wat voor sport ik wil doen.. Zwemmen en Body Balance is misschien al genoeg met al de artikelen die ik moet lezen voor de stomme geschiedenisvakken (nee het is wel leuk), maar ik wil ook wel rugbyen, archeryen, ultimate frisbeeën, boksen, of misschien toch wel paardrijden.. Het is zo moeilijkkkk.

Wow ik heb echt al meer geschreven dan ik dacht. En dat over nog niet eens anderhalve dag waarin eigenlijk niet zo veel gebeurde xd.
Vrijdag ga ik naar Galway, the Cliffs of Moher, the Aran Islands en Connemara, dus bereid je voor op weer geweldig mooie foto's van kliffen/natuur/steden!


Doeii!! (Ik weet nog steeds niet hoe je doei zegt in Gaeilge)


Reacties

  1. Super leuk om te lezen allemaal Marit! En dat van die no waste circular economy klinkt echt interessant! Ben benieuwd wat je daar gaat leren en welke tips je krijgt om de wereld te redden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha zo grappig om dit te lezen. Je schrijft alsof je hier bent en het aan me vertelt! Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten