Al weer een week

Dia Dhuit!

Zondag 28 oktober
Dat was een rare beleving. Omdat ik pas zo laat vloog en vertraging had, zat ik om half 1 nog op het vliegveld. Doordat ik hiernaartoe kwam ging voor mij de klok al een uur terug, en toen het 2 uur was en ik net thuis was, ging 'ie opeens nog een uur terug. Ik was in feite dus 2 uur terug in de tijd gereisd. Toen ik voor de laatste keer op mijn horloge keek (Nederlandse zomertijd) gaf 'ie half 3 aan, maar het was 'pas' half 1. Ik ging ook maar niet uitrekenen hoeveel slaap ik zou krijgen, want ik snapte het allemaal niet meer xd.
Ik zat eindelijk een keer bij het raam! Maar natuurlijk was het donker :p Even goed was het uitzicht best wel gaaf :D
Mijn eerste blik op Dublin :)
Ik werd zondagochtend wakker en ik wilde hier zo niet zijn. Ik had bijna er bijna spijt van dat ik teruggegaan was. Maar daar zette ik me over heen, want ik had toch wel iets af te maken. Ik vertikte het om op te geven.
Gelukkig had ik met Danielle uit Zuid-Afrika en een vriend van haar, Bleadon uit Canada, in de stad afgesproken voor een tour. We zijn naar Dublin Castle, de tuinen, de Chester Beaty Library (wat dus geen bibliotheek is ofzo xd), een of andere Library wat ook meer een museum dan een bibliotheek was en The National Museum of Ireland - Archaeology geweest. Want het mooiste van Dublin is dat bijna alle musea gratis zijn! Dus het is niet erg als je er maar 5 minuten binnen bent, het dan wel gezien hebt en weer naar buiten loopt. Zouden ze in Nederland ook eens moeten doen.
Dublin Castle
Een of ander lichaam dat in de moerassen gevonden is. Kan je je voorstellen dat dit gewoon iemand was? Zo gaaf :o
En deze mist zowel zijn hoofd als zijn onderlichaam. :o
Een random cute open haard in een van de musea :D
Ik was wel compleet gesloopt zo na een dag rondlopen en 's nachts reizen en de rare tijdsreizen. Het was hier opeens ook echt heel vroeg donker. Om 17 uur gaat de zon onder, en om 18 uur is het wel echt pikdonker, dat was even wennen.

Maandag 29 oktober
Het laatste weekend van oktober is een Bank Holiday in Ierland, dus had ik geen colleges. Gelukkig had ik genoeg te doen om mezelf bezig te houden, want ik had 3 deadlines voor essays op vrijdag. Ik was thuis al rustig aan begonnen aan de eerste, voor History of Science over de Scientific Revolution en wie dan het belangrijkste was. Volgens mij zijn dat Isaac Newton, Nicolaus Copernicus, Christiaan Huygens en Galileo Galilei, maar ik mocht er maar drie kiezen, en er was meer informatie over Galileo dan Huygens, dus besloot ik uiteindelijk voor Galileo te gaan. Uiteindelijk had ik maandagavond het essay eindelijk af.
Om mezelf even een pauze te gunnen, ging ik even op zoek naar mijn beste vriend, Clayden :p Het was een hele andere versie dan die ik heb volgens mij, want hij was veel dikker :p
Oh en bijna vergeten: Ik hoop dat je niet aan het eten bent, want dit is niet heel smakelijk xd. Mijn moeder en ik hebben vroeger nooit het water ergens anders kunnen drinken dan thuis, omdat we daar diaree van krijgen. Ik ging op Interrail, wintersport naar Zuid-Frankrijk en Praag en dronk daar allemaal het water zonder problemen. Ook toen ik hier in september (dat is al zo lang terug :o) kwam, had ik nergens last van, anders dan dat het gewoon heel chlorig smaakte. Maar nu opeens dus wel. Ik was maar scheten aan het laten en had me toch een slappe poep. Maar ik vertikte het om water te kopen, want dat is duur en mijn lichaam moet er gewoon maar aan wennen. Dus ging ik gewoon rustig verder met het drinken van het water hier, en nam ik de scheten en slappe poep maar voor lief.

Dinsdag 30 oktober
Heel veel vakken van History en English hadden reading week deze week, dus dan heb je in feite tijd om al je achterstallig leeswerk bij te werken. Doordat ik mijn essays zo lekker kut gepland had, heb ik daar helaas geen tijd voor gehad, want dinsdag begon ik aan mijn tweede essay voor Nazi Germany over de onafhankelijkheid van vrouwen in Nazi Germany (die bestaat dus bijna niet, naar mijn mening). Omdat ik niet echt bronnen kon vinden duurde het behoorlijk lang.
Die avond was het orkest van de Universiteit van Leuven op UCD en gaven ze een concert van Tchaikovsky. Dat was echt super gaaf, hoewel ik op een gegeven moment bijna in slaap viel :p
Ik voelde me dinsdag al weer een stuk beter en was ik toch wel blij dat ik teruggegaan was naar Dublin. Ik ben begonnen aan dit avontuur, en ik ga het afmaken ook! Al kan ik aan de ene kant niet wachten tot het over is, aan de andere kant gaat het allemaal veel te snel. Nog maar 1 maand en 24 dagen tot ik weer terugga.

Woensdag 31 oktober
HALLOWEEN
Vandaag zat ik dus nog steeds aan mijn Nazi Germany essay. Heel gezellig zo op Halloween. Vicki, mijn landlady, vroeg of ik mee wilde met de hond naar de bergen, en dat wilde ik wel, maar ik moest echt aan mijn essay, dus helaas moest ik het aanbod afslaan. Uiteindelijk had ik het essay eindelijk af, precies op tijd voor de voorbereidingen voor het Halloweenfeest van die avond. Halloween komt namelijk uit Ierland, van het Ierse feest Samhain (spreek uit als sawin), dus moest ik wel meedoen aan de traditie. We hadden pre-drinks bij Laura, Martta en Julie en gingen daarna naar Lillie's op Grafton Street. Het feest was echt akelig slecht, maar ach, ik vond het evengoed gezellig, want ik lag pas om half 5 in mijn bed xd
De girllsss
Ik weet niet wie dit is, maar allemaal mensen wilden met hem op de foto, dus zal ie wel een belangrijk iemand zijn, dus besloot ik ook een foto te nemen xd

Donderdag 1 november
Jeetje is het al november? De tijd vliegt..
Het is hier zo veel kouder als in Nederland..
Donderdagochtend werd ik natuurlijk niet helemaal helder wakker, en had ik eigenlijk ook geen zin om naar mijn enige les van de dag te gaan. Toen ik op de campus zat, vroeg Clara of ik met haar wilde lunchen bij een van de kraampjes die elke donderdag op de campus staan, en dat vond ik het perfecte excuus, dus ging ik met haar mee. Ik had een heerlijke pasta met gerdoogte tomaat en tofu, en het was zo veel dat ik de rest van de dag bijna niets meer gegeten heb. Ik dronk nog steeds gewoon het water, en het was ook wel al iets beter geworden, maar ik had nog steeds last van slappe poep.
Ik moest eigenlijk beginnen aan mijn derde essay van de week, voor War: Antiquity to Present. Ik had alleen nog geen idee waar ik het over zou doen. Dus heb ik een beetje rondgegoogled en besloot ik het uiteindelijk over Napoleonische oorlogen te doen en die te vergelijken met de kruistochten, want dat was de opdracht, twee oorlogen vergelijken. Eigenlijk vond ik dat ik toen wel genoeg gedaan had en sprak ik met Laura af om een rondje te lopen in St Stephen's Green, omdat het echt heel mooi weer was. Helaas hadden we er allebei geen rekening mee gehouden dat de zon om 17 uur onder zou gaan, dus was het helemaal niet zulk mooi weer meer en vooral koud. Ik moest nog iets hebben uit George's Street Arcade, dus liepen we daarnaartoe. Daarna nog even over Grafton Street en toen was het wel echt weer klaar, want het was koud genoeg geworden.

Vrijdag 2 november
Ik had dus nog steeds niets aan mijn essay gedaan en de deadline was om 17 uur. Toen ik wakker werd, ging ik zo snel mogelijk mijn bed uit (wat hier om de een of andere reden echt niet snel is xd) en op weg naar de James Joyce Library op de campus, want ik was er inmiddels achter dat ik in mijn kamer bar weinig doe. Ik zette mezelf aan het werk en had alleen pauzes toen ik op zoek ging naar boeken over Napoleon, want naast Wikipedia is er echt bijna geen goede internetbron over hem te vinden, en toen ik de andere twee essays alvast inleverde in de postbussen.
Toen videobelde Tori mij om kwart voor 5 en was ik net bezig de laatste puntjes op de i te zetten en kwam het dus eigenlijk niet zo goed uit. Maar ik vond het even goed hartstikke leuk! Om vijf voor vijf leverde ik uiteindelijk het essay in, en was het me gelukt om in een dag een essay te schrijven! Whoohoo.
Om te vieren dat het gelukt was en ik klaar was met het harde werken, ging ik met Cinzia, Clara en Katrin naar Pygmalion waar ze 2 voor de prijs van 1 cocktails hadden. Die ene cocktail koste dan wel 13 euro, dus was het nog steeds niet heel goedkoop, maar het was wel erg lekker. Oh en ik moest nogal lang wachten op iedereen en ik moest plassen, dus liep ik bij Trinity College naar binnen om te plassen :D Ik voelde me wel een beetje aangekeken met m'n UCD sjaal, aangezien Trinity en UCD een beetje aardsvijanden zijn. (Een beetje zoals de Duiventil en de Hoeksteen of de Dynamis van vroeger, voor de mensen uit Hoorn :p)

Trinity by night :p
Zaterdag 3 november
November is World Vegan Month, dus stonden er de hele dag mensen op Grafton Street vegan-zijn te promoten. Ik zou ook heel graag vegan willen zijn, maar niet graag genoeg, want ik vind het nog te lastig :p
Ik had vandaag een free tour van de noordkant van Dublin samen met Marie-Adélie afgesproken. We besloten eerder af te spreken en ergens te gaan lunchen. Omdat we allebei zo geweldig voorbereid waren, niet, moesten we al lopend op zoek naar iets leuks om te eten. Gelukkig had Marie-Adélie ooit een spreadsheet gevonden met allemaal goede eettentjes in Dublin. Dus als je ooit iets wil eten in Dublin, kijk hier eens naar!
We kozen voor Dough Boys, en liepen ernaartoe. En het was geweldig! Ze hadden wel het raarste ooit op een broodje, wat me aan papa deed denken: BBQ chips. Als in echt chips, tussen de sla, avocado en zoete aardappel in (want ja, ik ben nog steeds vegetariër :p).
Kijk dan hoe lekker!! 
Daarna gingen we nog even een rondje lopen. Ik wilde al een tijdje naar de Iveagh Gardens, en we waren toch in de buurt, dus zijn we daar even naar binnen gelopen. En misschien komt het doordat ik De Uitnodiging van Sheila O'Flanagan aan het lezen was en het daarin over een bruiloft in Ierland ging, maar ik zag echt een bruiloft voor me in de tuinen. Het is gewoon ontzettend mooi :)
Kijk dan!
Dit is in St Stephens Green, voor de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog, want die eindigde 11 november 1918. 
Maar goed, toen was het wel weer tijd om in de richting van de Spire te lopen, waar we verzamelden voor de free tour. Ik wou nu dat ik het eerder opgeschreven had, want ik ben veel van wat Eoin (Spreek uit als Owen) vertelde weer vergeten, maar omdat jullie toch ook iets moeten leren, ga ik er toch iets van proberen te maken.
We begonnen dus bij de Spire, wat een kunstwerk is om het millenium te vieren. Hij zou dus op 1 januari 2000 af moeten zijn, maar zoals gewoonlijk in Ierland, was dat niet het geval. Pas in 2003 was ie af en had ie veel meer gekost dan de bedoeling was. En eigenlijk weet niemand nou precies wat het moet voorstellen, waardoor er heel veel bijnamen voor bedacht zijn: the stiffey at the liffey, the erection at the intersection, the stiletto on the ghetto, of the pin in the bin. Het noorden van Dublin (boven de Liffey) wordt namelijk gezien als de mindere wijk, hoewel ik het allemaal best vind meevallen :p
Daarna was er iets over de Easter Rising, en ene Parnell, maar ik kan me niet meer herinneren wat nou precies xd De Easter Rising was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toen Engeland het druk had met Duitsland, dachten de Ieren dat het een goed moment was om te vechten voor hun onafhankelijkheid. Helaas waren er ook een hoop Ieren naar het Britse leger gegaan, voor hetzelfde doel, want hun was beloofd dat ze onafhankelijk konden worden als ze mee zouden vechten met de Britten. Diezelfde Ierse mensen werden vervolgens naar Dublin gestuurd om de Easter Rising de kop in te drukken. Er zijn toen een hele hoop mensen gestorven en na de rebellie werden de gevangenen geëxecuteerd.
Dan de Garden of Remembrance, waar iedereen die voor Ierland gevochten heeft kan worden herinnerd. Logisch, lijkt me. Toch?

Daarna kregen we een beetje uitleg over de huizen die je hier overal ziet. Dat waren eerst huizen voor rijke families, maar toen het verkeer meer in beeld kwam (treinen en auto's enzo) konden de rijke mensen onsnappen uit de stad en woonden extreem arme mensen in de huizen.
Toen naar een of andere kerk, waar we uitgelegd kregen dat de kerk en het onderwijs hecht verbonden zijn, omdat de overheid het geld niet had om het onderwijs te betalen.
Vervolgens een beeld van James Connely, de laatste rebel die geëxecuteerd werd na de Easter Rising. Vlak hierna werd Ierland onafhankelijk van Engeland.
En tot nu het hoogste gebouw van Dublin, van wel 13 verdiepingingen :p Binnenkort zal een gebouw in de haven van Dublin het hoogste gebouw worden met 26 verdiepingen.

Kortom, een erg interssante tour! Ik wist veel al wel, maar het was leuk een paar nieuwe dingen te horen.
Alleen maar protesten lijkt wel :o Ik weet niet helemaal precies wat er aan de hand is in Yemen, maar dit leek me duidelijk genoeg. Er is daar nu extreme honger. Ik moet me er eens in verdiepen :p

Aangezien we nu al in de richting van de haven waren, besloten Marie-Adélie en ik de pier maar helemaal af te lopen. Dat was achteraf een slecht idee, want er was echt geen drol te zien. Maar goed, dat weten we nu ook weer.
Eoin zei ook dat je aan de hoeveelheid kranen kan zien hoe goed het met Dublin gaat. Aan deze foto te zien, best wel okay. Mede door de Brexit willen heel veel bedrijven weg uit London en komen ze naar Dublin.
Ik vond de boot zelf niet zo heel bijzonder, tot ik zag dat ze hem aan het restaureren waren :o 
Dat gebouw links is het nieuwe hoogste gebouw in Dublin :)

Dit is denk ik een van mijn favoriete gebouwen in Dublin :)
Het einde :)
Daarna waren we eigenlijk wel moe en gingen we allebei maar weer gewoon naar huis. Ik was nu inmiddels al weer een week in Dublin en kon er nu eindelijk echt van genieten. Gelukkig maar.

Slán!

Reacties