24 uur in Dublin

Hallo!!
Okay, nou, laten we beginnen bij het begin: het spullen inpakken. Het moest allemaal in een niet al te grote koffer en paste eigenlijk net niet. Zeker door alle dikke truien en m'n kussen, dat ik eigenlijk toch ook wel mee wilde. Dus kwam papa met de beste uitkomst: een vacuumzak! (Echt hoor, als je denkt dat iets niet gaat passen, probeer het eens met een vacuumzak. Je kleding kreukt wel ontzettend, maar dat doet het evengoed wel.)
Toch paste het met een vacuumzak nog steeds net niet. Dus dan ook maar een handbagagekoffer mee, en daar konden dan ook meer boeken, pepernoten en stroopwafels in! 

Nou goed, zaterdagochtend vertrok ik om 11 uur van huis, ben ik nog vergeten Dirk gedag te zeggen :( Op het vliegveld m'n grote en handbagagekoffer ingecheckt, nog even iets gegeten met mama, papa en Lars, en toen werd het toch wel echt tijd om te gaan. Dat was ook het eerste moment dat ik moest huilen, en terwijl ik dit schrijf, ga ik weer.. 
Naja. Nadat ik uit het zicht verdwenen was, ging het al wel weer beter. Door de douane en toen echt maar heel even gewacht tot de gate open ging. Het vliegtuig had vertraging, dus vertrokken we pas om 15 uur i.p.v. 14:10 (Nederlandse tijd). Ik moest al plassen vlak nadat de gate open ging, dus ik dacht dat het stresspies was. Na een uur in het vliegtuig moest ik echter nog steeds plassen, dus ben ik maar gegaan. Ik heb dus in het vliegtuig geplast! 

In Dublin aangekomen, moest ik er erg aan wennen dat iedereen Engels praat, en dat je met Nederlands dus niet zo ver komt. Op het vliegveld wordt bovendien alles eerst aangegeven in het Iers, waar je echt geen touw aan vast kan knopen. In de bus kwam ik erachter dat álles eerst aangegeven wordt in het Iers, en dan pas in het Engels :p
In mijn hoofd ziet alles in London er
zo uit, maar het schijnt dat de
ronde bogen boven de deuren
echt typisch Dublin is, hoorde ik
later
Bij de bagageband kwam ik Joey tegen, een Nederlandse jongen van de UvA, die toevallig in hetzelfde vliegtuig zat. We zijn toen samen met onze spullen op zoek gegaan naar de UCD stand die ergens in Terminal 2 zou zijn. Vanaf daar heeft een heel aardig meisje ons naar de aircoaches geleid. Bij de UCD stand stond een jongen uit Oaklahoma, Brad. Daar heb ik nog even mee staan praten, maar toen was zijn bus naar de campus er en stond ik weer met Joey. Het was echt grappig om te wisselen tussen Nederlands en Engels, en dan allebei kunnen begrijpen. Ik denk dat Brad er bar weinig van begreep als wij Nederlands praatten xd. 

In de bus keek ik mijn ogen uit. Sommige stukjes lijken net het platteland van Engeland, andere stukjes zijn echt typisch London, en het is allemaal ontzettend schattig. Oh en ze hebben hier gewoon tolwegen :o
Mijn cruiseboten fetish komt hier goed tot zijn recht, want er liggen mega cruiseboten in de haven van Dublin. De nummerborden zijn hier helaas niet zo gevarieerd, maar daardoor is het des te leuker als je een niet-Iers nummerbord ziet. 
De bus zette me af in Dún Laoghaire, van waar ik nog een stukje met een andere bus, taxi of trein moest. Eerst was ik van plan met de bus te gaan, maar mijn logica liet me oversteken toen dat niet moest, omdat ze hier links rijden. (Dat heb ik daarna trouwens nog echt wel vaker gedaan daarna. Had er helaas niet van geleerd xd) Ik wilde niet teruglopen met al mijn spullen en ik was nu toch al dichtbij het station, dus besloot ik met de trein te gaan. Ik koop heel braaf een kaartje en check in, zonder te kijken welk perron ik moet hebben. Dus dan sta je achter de poortjes, met je koffers, en moet je kiezen welke lift je naar beneden moet nemen. Greystones kwam me wel bekend voor en dat stond op perron 2, dus besloot ik daarheen te gaan. Daar vroeg ik aan een klein meisje of ik de goede trein had, en dat was zo. Ik was helemaal gelukkig. 
Ik weet even niet meer waarom ik
deze foto gemaakt heb, maar hij
is wel cute.
In de trein (of moet ik het eigenlijk DART noemen?) ruikt
het naar tandarts en is alles groen. (Waarom heeft Nederland niet zo'n liefdesverhouding met Oranje? Dan zou alles veel vrolijker zijn xd)

Ik dacht echt dat het frisser zou zijn in Ierland, dus had ik een trui aan. Nou, dat was veeeel te warm. Ik zweette pas echt toen ik een kwartier met mijn koffers heuvelopwaarts moest lopen (dat was ik heel even vergeten, dat het niet vlak zou zijn xd). Uiteindelijk belandde ik bij het huis waar ik zou blijven. Vicki was heel aardig, liet me mijn best wel grote kamer zien, en gaf me toen een klein beetje uitleg over waar alles ligt en hoe het werkt. Ze wilde me niet te veel informatie geven, dus ik weet nog niet alles en ergens vind ik dat niet zo fijn, maar ik weet dat ik het anders toch vergeten zou zijn. (Ergens doet ze me denken aan Aunt Pol van Peaky Blinders xd) Aan de overkant van de gang woont een meisje Annie, ook uit Ierland, en er slapen nog twee jongens, eentje uit Spanje (Filip ofzo?) en de andere weet ik niet. De hond, Mia geloof ik, was heel enthousiast toen ze me zag. In het begin is dat leuk, maar na zo'n 5 minuten wordt je er wel een beetje gek van.

Inmiddels was het 20 uur (21 uur in Nederland) en had ik behoorlijke honger. Ik liep naar de Lidl en keek mijn ogen uit. Je kan aan de ene kant van de straat bergen zien, en als je een stukje doorloopt, zie je de zee. GEWELDIG. 
Daar is dus de zee! :D
Bij de Lidl liep ik een beetje als een kip zonder kop rond, want wat moet je zo op de eerste dag allemaal halen? Ik heb brood, pindakaas en chocopasta gehaald, want dat was toch wel het belangrijkste. Toen liep ik naar de Domino's, waar ik nog best lang moest wachten op mijn pizza. Inmiddels was mijn honger al weer iets afgezwakt, dus toen ik begon aan mijn pizza, kwam ik niet verder dan de helft. Ik besloot de rest te bewaren voor morgen (wat nu vandaag is xd) en te gaan slapen, want het was al 21:30, en dus 22:30 in Nederland. 
Vannacht kon ik niet echt slapen, omdat m'n bed kraakt, ik het warm en dan weer koud had, en halverwege de nacht mijn keel zeer begon te doen. Ik denk dat het alle stress is van gisteren, want ik ben niet van plan ziek te worden. Ik ga vanavond in het andere bed in de kamer liggen denk ik, want die kraakt minder en is zachter. 

Nu is het 9 uur, en ben ik al een kleine anderhalf uur wakker. Vandaag is er een of andere markt in Peoples Park waar ik heen wil. Ik ga naar de zee, en foto's maken van de omgeving, want gisteren had ik daar geen puf meer voor. Dan is er vanavond een filmavond op de campus en begint morgen de echte oriëntatieweek.

Groetjes :)

Reacties