Belfast! en een beetje ervoor en erna

Dia Dhaoibh!

Woensdag 19 september
Het is deze week al de tweede lesweek en ik loop meteen ontzettend achter, maar toch ga ik op woensdagavond naar de film xd. Ik volg Carrie Hope Fletcher op youtube en zij speelt nu in de musical Heathers in London. En volgens haar is Heathers een klassieker, die iedereen gezien heeft. Nou, ik niet dus. Nog nooit van gehoord zelfs.
Maar toen ik zag dat ze Heathers zouden draaien in de bioscoop op de campus, moest ik van mezelf heen. Ja, dat lees je goed, een bioscoop op de campus. (De UvA kan echt iets leren van UCD ;) )
Kijk dan :o Gewoon een echte bioscoop :o
In de eerste instantie wilde niemand mee, dus was ik bereid alleen te gaan, maar uiteindelijk joinden Anna en Katrin mij.
Ik zal niet spoilen, maar het is een vage film. Ik vond hem niet zo goed als ik dacht dat ik 'm zou vinden, maar ik ben blij dat ik hem nu gezien heb, al hoeft het van mij niet nog een keer xd.

Vrijdag 21 september
Vrijdagavond was er een Mexican Sombrero Party gepland, maar omdat we te laat vertrokken waren van Laura's huis, moesten we entree betalen en niemand zag dat echt zitten.. Dus toen zijn we maar naar een pub gelopen en hebben we daar een biertje gedaan. Een biertje is dan dus wel een pint, dus erg veel kan ik er (nog) niet hebben xd.
Om 2 uur zou de nachtbus van D'Olier street vertrekken en Clara was ook van plan hare te halen, dus gingen we even over half 2 weg. Dat was iets te laat, want we hebben het laatste stuk gerend voor ons leven. Gelukkig haalde ik 'm wel en kon ik gratis naar huis! In plaats van 25 euro te moeten betalen voor een taxi :p Toen ik thuis kwam, dacht ik slim te zijn en de code die ik gekregen had voor het alarm in te voeren. Het apparaat begon te piepen en op het schermpje stond: Time to leave en het aantal seconden dat ik nog had om weg te gaan. Ik besloot te wachten tot het aftellen klaar was, om te kijken wat er zou gebeuren. Er gebeurde helemaal niets, dus dacht ik dat het goed ging. Ik ging dus snel slapen, want zaterdagochtend ging mijn alarm om 6 uur, omdat ik mijn bed wilde wassen en ik om 7 uur met de bus moest. Ik liep dus met mijn halve slaaphoofd naar beneden, gaat opeens dat alarm af. Keihard. Ik wilde de code invoeren die ik gekregen had, maar van de stress voerde ik hem twee keer verkeerd in en besloot ik het geen derde keer te proberen. Lisa, Filip en de andere dochter kwamen in hun pyjama's naar beneden gerend en deden het alarm uit. Ik verontschuldigde me honderd keer en stond nog steeds te trillen op m'n benen. Nadat ik snel mijn bed in de wasmachine gedaan had, moest ik heel even mijn tranen eruit laten, maar daarna herpakte ik mezelf, want ik had een bus te halen.
Om 8.15 gingen we met de bus vanuit City Centre naar Belfast. In de bus was ik eigenlijk van plan om te slapen, maar door mijn onstuimige ochtend was ik klaarwakker. Toen we in Belfast aankwamen, was het opeens een stuk kouder dan in Dublin en had ik best wel spijt dat ik mijn sjaal niet mee had. Belfast voelt echt als een veel industriëlere stad dan Dublin. We gingen op zoek naar een tentje om koffie/ontbijt/thee te drinken en op te warmen. Uiteindelijk belandden we in een Scandinavische ontbijttent, waar ik een of andere soep en bananenbrood bestelde.
Daarna gingen we op zoek naar het hostel, dat dus schijnbaar in een woonwijk lag, heel random. Het was verder echt wel een prima hostel, maar zolang ik een schoon bed heb vind ik alles wel prima eigenlijk.
We besloten toen naar de Titanic Experience te gaan, maar onderweg kwamen we van alles tegen.
Een Taste Expo van de Tesco, waar ze niet heel veel vegetarische dingen hadden, waardoor Clara en ik al snel klaar waren.
De botanische tuinen in Belfast! 
Een bananenboom met echt huge bladeren :o
Daar zijn de bananen :D
Dit deed me echt denken aan Amerika, ook al ben ik daar nog nooit geweest xd
Uitzicht over Belfast :)
Een super gave muurschildering 
Een kerk mer de Spire als toren (?)
Een super gaaf beeld, dat niet zo gaaf is als je het van dichtbij bekijkt :p
FIETS! Nog steeds zonder bagagedrager :p
De vis! 

Eenmaal bij de Titanic Experience, was de ingang al gesloten en zijn we dus alleen even naar de wc geweest. Ook zonder het museum was het al supergaaf, dus dat gaf niet echt.
Dit is de boot die de passagiers naar de Titanic bracht, omdat de Titanic te groot was om in de haven te komen. 


We gingen toen op zoek naar een plek om te eten. Ik had als enige eigenlijk al honger, en dus duurde het even voordat we een plek gevonden hadden. Little wing pizzeria. Wat een geweldige plek met echt super lekker eten! Ik kreeg bijna de pasta met kip, maar voordat ik een hap genomen had, zag de ober het en haalde hij een nieuw bord voor me.

Dit is niet mijn pizza, maar kijk hoe mega groot :o 
Ik had heerlijke pasta :)
We gingen daarna in een soort bar zitten waar live muziek was, en om een uur of 12 was iedereen bekaf, dus liepen we terug naar het hostel.

En vonden we de City Hall heel leuk belicht! Het was echt een soort lichtshow :D
Ik heb de rare gewoonte ontwikkeld om om 7 uur wakker te worden, dus ook in Belfast werd ik om 7 uur wakker. We zouden pas om half 9 ofzo wakker worden, dus deed ik heel rustig aan, maar was ik alsnog klaar voordat de rest goed en wel uit bed kwam. Ik ging dus maar beneden ontbijten en proberen mijn telefoon op te laden, want m'n adapter deed vervelend.
Kijk papa! De halve marathon van Belfast :)
Om een uur of half 10 was iedereen klaar en vertrokken we de stad weer in. We wilden naar de DrMartens winkel, omdat het goedkoper is in het Verenigd Koninkrijk, maar die was nog dicht tot 1 uur. Dus besloten we gewoon maar rond te gaan lopen en op zoek te gaan naar de Farmers Market. Die vonden we, en er was allemaal lekker eten en kleding en antiek en weet ik veel wat.
EN POFFERTJES :O Ik was echt bijna van plan ze te halen, maar heb mezelf toch ingehouden :p
We zijn tenslotte in het Verenigd Koninkrijk :D
OMG JAA NIEUWE SCHOENEN
Op een gegeven moment was ik weer de eerste met honger, en gingen we op zoek naar een leuke pub waar ze ook eten serveerden. Dat was nog best lastig zo om 12 uur op een zondag. Uiteindelijk belandden we in de White's Tavern, een van de oudste pubs uit 1630. Daar had ik zoete aardappelfriet en aardappel wedges, gewoon omdat ik daar trek in had :p Nadat iedereen zich helemaal volgevreten had, gingen we naar de DrMartens winkel. Eerst wilde ik niets kopen omdat het niet in mijn koffer zou passen, maar toen iedereen schoenen aan aan het passen was, besloot ik toch een paar aan te passen. Ik wist dat als ik ze aan zou passen, ik ze zou willen hebben. Dus na even online gecheckt dat het echt goedkoper zou zijn als in Nederland, kocht ik een vegan paar. Daarna gingen we naar de city hall, waar je zo gratis een museum in kan lopen. (Dat moeten ze ook in Nederland doen, gratis musea)
Ja, het staat er: Guinness is good for you ;)
De busreis verliep prima en toen verloor ik dus mijn telefoon, zie vorige post.
OH EN IK ZAG EEN VOS! Maar ik kon geen foto nemen, want ik had geen telefoon :(

Maandag 24 september
Onderweg naar het eettentje liep ik schijnbaar langs Grand Canal, wat toch echt niet meer dan een sloot was.. xd
Ik sprak af met de man die mijn telefoon gevonden had in een super leuk en schattig eettentje. We hadden een kopje thee en koffie en toen ging ik weer terug naar UCD, want ik had nog les. Ik was zo slim mijn nieuwe schoenen aan te doen, maar had niet bedacht dat ik zo veel moest lopen. Toen ik op de campus aankwam, deden mijn voeten zo veel zeer dat ik besloot mijn schoenen uit te doen. De rest van de dag heb ik dus op mijn sokken gelopen.
Toen ik om 20 uur uit mijn laatste les kwam, stond opeens de president van Ierland beneden in de gang :o Ik ben er net 3 weken en dan heb ik meteen de president gezien, super gaaf natuurlijk.

Dat is 'm! Hij lijkt een beetje op een kabouter, of mag ik dat niet zeggen?
Dinsdag 25 september
Vandaag was de vergadering van de feestcommissie in Nederland, die ik heb bijgewoond via skype. Het werkte best wel goed volgens mij en ik vind het super leuk om bij dingen van thuis betrokken te worden. (Even een tip: als je even niets te doen hebt en je denkt: hé, laat ik Marit even bellen, mag dat altijd ;) )
Er was ook een workshop vingerverven door de DrawSoc (de drawing society) georganiseerd. Ik vond het best wel eng om er in mijn eentje naartoe te gaan, maar het was best wel leuk! Het ziet er niet uit, maar dat geeft niet.
Kijk nou wat een kunst xd

Donderdag 27 september
Er was een culture night in het centrum, met een quiz en karaoke. De quiz was niet zo leuk want we konden de vragen niet verstaan, maar de karaoke is geweldig. Ik heb zelf niet in de microfoon gezongen, maar wel uit volle borst vanaf de zijlijn. Ik kwam erachter dat ik van heel veel nummers de tekst eigenlijk niet kende en dus altijd compleet het verkeerde zong.
Er is een nummer dat iedereen echt helemaal geweldig vind ofzo, maar voordat ik naar Dublin kwam had ik het nog nooit gehoord. Is dit nummer net zo groot in Nederland als hier?
Oh wacht, ik zie nu dat het uit 2008 komt. Wow. Ik denk dat ze hier gewoon achterlopen ofzo, want deze is ook heel groot hier:

Vrijdag 28 september 
We hadden een bezoek aan het parlement gepland, want Fiona woont bij de minister van Culture, Heritage and the Gaeltacht. Het was echt super gaaf, maar ik voelde me wel echt een klein meisje. Zeker als ze beginnen te praten over hoe het allemaal in elkaar zit en ik er niets van begreep xd. 
Ik kwam erachter dat ik eigenlijk ook niet helemaal weet hoe het Nederlandse politieke systeem in elkaar zit :p 
Na het bezoek aan het parlement gingen we naar Oktoberfest Dublin, wat wel grappig was. Ik werd helemaal blij van het feit dat ik de Duitse woorden kon lezen. Er werd ook Duitse muziek gedraaid, en sommige nummers hebben wij ook in het Nederlands, waardoor ik even twee keer moest luisteren. 


Ik kwam erachter dat Franse mensen (of misschien alleen Thibault) echt niet weten wat het verschil is tussen Nederland en Duitsland. Hij vroeg of het eten wat ze daar serveerden Nederlands was: Bratwurst, zuurkool enzo. Ik lachte hem bijna uit. Alsof Nederland geen eigen cultuur heeft. :( Hij dacht ook dat Dutch en Deutsch hetzelfde was en ik dus Duits sprak.. Ja ik kan het lezen en een klein beetje verstaan, maar daar houd het ook wel op. 
Nederlanders zijn misschien gewoon heel gecultiveerd met onze talen- en landenkennis :p De meeste mensen spreken namelijk echt alleen hun eigen taal en Engels (of dus alleen maar Engels). 
We liepen na Oktoberfest naar de Liffey, waar een boot voorbij kwam varen (zo'n typische toeristenboot net als in Amsterdam) en Tori was helemaal verbijsterd. Toen ze hem zag was het echt: wow what is that?! Dus ik antwoordde: That's a boat. Alex vond mijn nuchtere instelling wel grappig, zei ze later. Ik denk dat dat misschien iets karakteristieks is voor mij, of misschien wel voor de meeste Nederlanders, maar dat weet ik niet. 

Slán! 

Reacties