Een 'normale' week

Dia Dhaoibh!

Okay, ik heb heel veel random dingen te melden en dat ga ik proberen te doen per dag :D

Zaterdag 29 september
Ik ben voor het eerst in mijn leven gestoken door een wesp! Ik had vorige week ergens mijn nieuwe schoenen aan en die deden zeer halverwege de dag, dus deed ik ze uit. Toen ik ze ergens op wilde pakken om ergens anders heen te gaan, deed opeens mijn middelvinger zeer. Hij begon te kloppen en branden en langzaam rood en dik te worden. Maar ik had class en moest er dus maar mee leven. Het deed zeer, maar was niet ondragelijk. In de pauze hield ik 'm even onder de koude kraan en toen werd het eigenlijk meteen al wel minder. Na de les was het eigenlijk al weer weg (zo'n 2 uur later) en vergat ik het bijna. Tot ik vandaag mijn schoenen dus weer eens pakte om ze maar weer eens aan te proberen en er opeens een dode wesp op mijn veter zat :o
We hadden zaterdagmiddag een picknick in Phoenix Park, en niemand had 'normaal' picknicketen mee xd. Het waren vooral koekjes, chocola, chips en nog meer koekjes. Ondanks dat het niet zo gezond was, was het erg gezellig! En het was gelukkig ook echt mooi weer. 


Zondag 30 september 
We gingen vandaag naar Malahide castle. Ik had eigenlijk geen idee wat het was, maar ik was wel benieuwd. Onderweg naar het kasteel verloor Nouria op bijna dezelfde plek als ik, haar telefoon. Ik ben nu een beetje bang weer naar die buurt te gaan, want stel je voor dat er een soort telefoonvloek op rust :o 
Dit was een of andere totempaal in het bos :p
Maar goed, we gingen dus naar Malahide. Er was schijnbaar een heel bos bij het kasteel! Helaas begon het ook te miezeren en hebben we dus niet veel van het bos gezien. We zijn snel het kasteel in gegaan en besloten een tour te doen, ookal kostte het 9 euro. En ik ben achteraf blij dat ik die €9 betaald heb. Het was een gave tour door een kasteel dat anders alleen maar saai zou zijn. Nu wist je gewoon iets meer van de achtergronden. 

Dat is dus het kasteel! 
Iets ingezoomd, en met Alex, Nouria en Ant :p







Een uitzicht vanuit het kasteel met de Europese en Ierse vlag 
Een kamer uit het kasteel 
Een typische mirror selfie mag niet ontbreken als je jezelf opeens in een lege kamer vind :p
Het ding waar je als eerst naar op zoek gaat als je in een kasteel komt: de WC! Al is dit dus wel echt een fancy one. 
En het bad is ook wel gaaf. 
Bij het kasteel was niet alleen een bos, maar ook een botanische tuin. Daar was een vlinderhuis onderdeel van. Ik dacht: oh, wat gaaf, daar ga ik zeker naar binnen! 
Ha. Vlinders zijn allemaal leuk en aardig, maar in zo'n vlindertuin zijn ze groot en brutaal. Ik vond het echt eng. Dus snel een rondje gelopen, de dode vlinders rustig bekeken en toen weer snel naar buiten. Maar ik ben wel binnen geweest!
Ik kan op dit moment echt fangirlen over everything Dutch xd Ook als ik Nederlandse mensen hoor spreken, begin ik te luisteren, niet om te horen waar het over gaat, maar gewoon om Nederlands te horen. Er gaat nog een moment komen waarop ik ze aanspreek en niets beter weet te zeggen dan: Hoi! Ik ben ook Nederlands en ik mis Nederland! 
VLINDER
NOG EEN
Na nog een klein rondje door het bos, kreeg iedereen het langzaamaan koud (jaa winter is coming!!) en besloten we dus terug te gaan naar Dublin. Onderweg naar de bus kwamen we een gave brug tegen en daar begon mijn goal voor in Dublin: ik wil een foto van elke brug over de Liffey die zich in city centre bevindt. ^.^ 

Dit is de eerste brug voor mijn collectie! (Ik heb er nog meer gezien, maar ik wacht tot de zon weer schijnt, want dan lijkt het veel cooler xd) 
Zondagavond wilde ik douchen, maar was er geen warm water meer.. Ik dacht dat Ierland toch best wel een westers land was, of misschien zijn Nederlanders gewoon verwend, maar hier is het dus best normaal dat je niet altijd warm water hebt. Daar moest ik erg aan wennen. 

Ergens dit weekend (kan me niet meer herinneren welke dag en dat boeit ook eigenlijk niet zo) kwam de eerste heimwee opzetten. Ik luisterde naar Pak maar m'n hand van Nick en Simon en zat opeens met de tranen in mijn ogen. Gelukkig kon ik me erover heen zetten en luisterde ik daarna gewoon vrolijkere muziek. 

Maandag 1 oktober/Dinsdag 2 oktober 
Ik ben hier nu precies een maand!! :o En dit is dan ook meteen het langste dat ik weggeweest ben van thuis (nah eigenlijk was dat al na 18 dagen :o). En dat merkte ik, (En ik weet daat je zinnen niet mag beginnen met en, maar ik doe het lekker toch :p) want toen ik dinsdagavond bij History of Science was (de class met 4 Nederlanders), begon Janneke erover dat ik naar huis wilde en vroeg ze waarom dan en toen ging ik helemaal mis. Ik kon m'n tranen niet meer inhouden. De man die het vak geeft keek een beetje raar, maar deed gelukkig niets. En Janneke troostte me, super lief <3
Tijdens het college ging ik op een gegeven moment weer te veel nadenken en sprongen de tranen weer in mijn ogen, maar gelukkig kon ik ze terugdringen.
Ik merk wel dat het even fijn was om het even los te laten. Het luchtte op. Achteraf gezien. :p

Woensdag 3 oktober
Ik moest vandaag echt douchen en aangezien ik een beetje klaar was met de koude douches die ik in mijn huis de laatste paar keren gehad had, besloot ik op de campus te douchen. Omdat ik toch al zou douchen, besloot ik meteen te gaan sporten. Yoga! En wat voelde ik me een stijve plank xd. Echt niet normaal. Maar goed, dat gaan we dus elke week doen, want anders wordt het niet beter :p
En na de yoga wilde ik douchen, was er schijnbaar ook geen warm water op de campus. Ha, bad luck.

Na mijn koude douche nodigden Clara en Sigrún mij uit om een pint te doen in city centre. Ik besloot dat ik dat wel verdiend had. Uiteindelijk belandden we bij bóbós, een burgerrestaurant, omdat ik trek had in een burger. Na het eten ging ik weer terug naar huis, omdat ik mijn slaap echt even in moest halen. De heimwee kickte namelijk in doordat ik waarschijnlijk gewoon te veel gedaan en te weinig geslapen had. Mede doordat (waarschijnlijk heb ik dit al gezegd, maar boeiuhh) ik standaard om 7 uur wakker wordt, maakt niet uit hoe laat ik ga slapen. Echt heel vervelend, want daarna slaap ik heel ruk en ga ik raar dromen.

Donderdag 4 oktober
We proberen een weekly dinner erin te krijgen, dat we elke donderdag samen eten. (We is Alex, Laurence, Ant, Nouria, Thomas, Marie-Adélie, Fiona, Manuela en Tori) Deze donderdag was de eerste keer en kookte Ant stir-fry noodles voor ons. Het was echt super lekker, echt vele malen beter dan mijn eigen kookkunsten. (Wat misschien mede komt doordat ik het vertik kruiden te kopen die ik toch niet op ga maken. Ik heb alleen kerriekruiden, en die gooi ik dan ook over alles heen xd)
Na het eten gingen we een of ander spel spelen in the student centre, maar niemand begreep echt wat nou precies de bedoeling was, dus waren we daar weer snel klaar mee xd

Vrijdag 5 oktober
Ik had vandaag een werkdagje ingepland en wilde mijn weekly readings inhalen. Helaas is dat niet gelukt, en heb ik bijna niets gedaan :p
Nou ja, ik heb de derde assignment voor creative writing ingeleverd :p En omdat ik alles kan delen wat ik wil, ga ik 'm hier delen

I don’t remember every detail. What I do remember is we always went there by car, instead of what we’d normally do, cycle. There was a bridge decorated with big spheres close to the room. As kids, my brother and I called it the balls-bridge. 
There was a ditch next to the building the room was in. The road next to the ditch was surrounded by the typical brownish red brick walls you’d see everywhere in the neighbourhood. I don’t remember how we got into the room, but the room itself I recall quite well.
In the middle of the room stood a big dark blue chair that could move up and down. When you sat in it, your feet couldn’t touch the floor, unless you’d have extremely long legs, even in the lowest position. And when the man that seemed to be living in the room touched the buttons at the bottom of the chair with his foot, you’d move even further up and slowly start to lay down. I never felt the fabric of the chair, as I would always sit on my mother’s lap. 
My father would always sit in the chair first because he was the bravest. Then my brother would sit in it because he didn’t really care for anything else than the bouncy balls we’d get when we got out of the chair. My mom would go before me, and then I’d be my turn to sit in the chair. I always cried, screamed and kicked before my mom calmed me down and I would reluctantly open my mouth for the scary man. 
The walls in the room were painted light blue, the same colour as the coat the man in the room wore. Behind the chair stood a tiny kitchen cabinet with a sink and all sorts of crazy metal sticks with which the man in the room could poke around in your mouth. 
If you sat in the chair and was moved to a laying position, a big overhead lamp would shine in your face. The ceiling was covered in tiny specs that would, if you’d stare long enough, turn into funny drawings of all kinds of stuff. 

When the man was finally done poking around in my mouth, I’d slide down the chair and walk to the window. In the corner of the window-sill, there was a tiny red bubble gum ball machine. Only not bubble gums would come out, but bouncy balls. It always made the visit a little bit less horrifying. Certainly, the McDonalds visit afterwards did! 

De opdracht was een omschrijving geven van een kamer waar je van hield of die je haatte als kind. Dit was de eerste ruimte die in me opkwam, al weet ik eigenlijk echt geen details meer behalve de ballenbrug, de sloot in de buurt (denk ik xd) en de stuiterballen. Dus heb ik een beetje m'n fantasie gebruikt.
Ik ben trouwens echt super trots op mezelf, want ik krijg bijna geen aanmerkingen op mijn Engels! Dat had ik wel verwacht namelijk :p Ik ben heel goed in letterlijk vertalen xd.

Die middag had ik om 16 uur een ticket voor de film Black '47. Ik raad iedereen aan hem te zien! Het is echt een heftige film, en je kan er een beetje Iers door leren! (Ik kon een paar woorden verstaan :D) Wees er wel op voorbereid dat de geweersschoten niet gedempt zijn, en dat je dus iedere keer als iemand schiet je schrikt. (Of nou ja, misschien is dat niet overal zo, maar in de campusbios wel) Het gaat over de Ierse hongersnood van 1845 tot 1849, toen de aardappeloogsten allemaal mislukten door een of andere ziekte die vanuit Mexico over kwam waaien en de Britten niets deden om de Ieren te helpen. Ik heb hier iets gelezen, wat ik echt terug vond komen in de film. Natuurlijk is het een Ierse film en wordt het allemaal vanuit dat oogpunt gezien, maar ik geloof dat het echt een genocide was, want de Britten deden oprecht niets om de Ieren te helpen.

Oh en er spelen goede acteurs in! Slughorn uit Harry Potter, de koning uit de Three Musketiers (hij is nog steeds net zo gestoord xd) eeennn die jongen van de boot uit Dunkirk! (Ik kon niet bedenken waar ik hem eerder gezien had, maar toen ik hem opzocht kwam ik er snel achter :p En toen wilde ik Dunkirk opnieuw zien, omdat Cillian Murphy er schijnbaar ook in speelt xd Toch leuk om een film eerst te willen zien omdat Harry Styles erin speelt en nu de andere acteurs veel leuker vinden)

Zaterdag 6 oktober
Vandaag had ik een bezoek
aan het Nationaal Historisch Museum gepland. Schijnbaar is dat gewoon een grote hal met allemaal opgezette dieren. Wel grappig om doorheen te lopen, en ergens vind ik het beter dan een dierentuin, maar niet heel interessant.

Daarna ging ik mijn eigen weg, op zoek naar de Dubliner, waar ik met Thomas, Jonny, Sarah en Lisa had afgesproken om een biertje te doen voor de rugby game Leinster tegen Munster! Ik verdwaalde natuurlijk compleet, zoals ik altijd doe in Dublin xd. Maar uiteindelijk vond ik de pub en had ik een Heineken :p
Toen was het tijd om naar het stadium te gaan, die ik op mijn avonturen op zoek naar de pub al gevonden had. Eenmaal daar, mocht ik om de een of andere reden mijn rugzak niet mee naar binnen nemen.. Thomas, Sarah, Jonny en Lisa waren al binnen en ik zag ze niet meer, dus besloot ik maar alleen op zoek te gaan naar de bag drop. Dat was nog echt een opgave, want niemand kon me duidelijk uitleggen waar het nou precies was. Uiteindelijk vond ik het, maar had ik nog maar 10 minuten voordat de game zou beginnen.
Toen ik eindelijk op mijn plek zat, waren ze al 5 minuten bezig. Maar volgens Jonny had ik niets spannends gemist.
En dit is dus precies waarom ik geen snapchat meer had. Ik vergeet normale foto's te maken :p
Ik probeerde mijn geheugen te kraken en de rugbyregels die ik drie jaar terug geleerd had door het kijken naar het WK weer naar boven te halen. Maar doordat er geen commentaar bij gegeven werd, begreep ik er nog niet heel veel van. Soms deden ze een scrum 3 keer over en begreep ik echt niet waarom.
Ik wilde niet altijd dingen vragen aan Jonny en Thomas, dus zat ik gewoon rustig te kijken en langzaam de regels opnieuw te leren.
Het was een game van Leinster, de provincie waar Dublin in ligt, tegen Munster, de provincie in het zuiden van Ierland. Toevallig heeft de sjaal van UCD ongeveer dezelfde kleuren als het Leinster team, dus leek het alsof ik voor hun was, maar ik zat tussen Jonny en Thomas, allebei voor Munster. Aangezien het mij eigenlijk niet zo veel uitmaakte, was ik ook een beetje voor Munster. Helaas verloren ze..
Ik moest trouwens zo erg wennen aan het feit dat ze Munster dus niet uitspreken als Munster, maar als Monster xd In het begin moest ik lachen vanbinnen toen mensen in het stadium dat begonnen te roepen.
Na de wedstrijd was het opeens echt super koud buiten. En ik moest m'n tas ophalen, dus was uiteindelijk echt pas heel laat thuis. Maar het was wel gaaf! En ik moet toegeven dat dat mijn eerste wedstrijd in een stadium was :p Heb zelfs nog nooit voetbal in een stadium gezien xd

Zondag 7 oktober
Ik had met Clara, Nouria en Ant afgesproken ergens te gaan brunchen. Ik had van te voren het menu al gecheckt en gezien dat ze pannekoeken hadden en daar had ik trek in, dus was mijn keuze makkelijk.
De pannekoeken waren achteraf niet wat ik verwacht had. Niet zoet, maar ook niet hartig. En eigenlijk gewoon niet lekker. Gelukkig lag het niet helemaal aan mijn smaak, want Ant vond ze ook niet lekker. Helaas, volgende keer beter :p
De rest van de dag heb ik aan mijn book review gewerkt, want er moet ook nog gewerkt worden :p Ik ga in een volgende blog jullie alles vertellen wat ik geleerd heb, want dat is nogal wat, en heel veel vind ik echt interessant!

Slán! 


Reacties